проєкти з природознавства

 

ЖИВА І НЕЖИВА ПРИРОДА НАВКОЛО НАС



Опис проблеми. У повсякденному житті нас оточують як предмети/об'єкти природні, так і створені людиною. Чи ми живемо у більшою мірою штучному, чи природному середовищі? Яких об'єктів живої чи неживої природи більше в нашому оточенні? ( на вибір учителя - у нашому класі?, школі - шкільному будинку, шкільному подвір'ї?)
Як ми можемо це визначити, зробити висновки і найбільш  наочно їх продемонструвати?

Ми маємо записати всі об'єкти, які нас оточують до таблиці (запропонована вчителем), класифікувати за ознаками живої/неживої природи (важливо ускладнити класифікацію: живі: тварини/рослини, неживі:штучні/природні), підрахувати їх, (*зобразити графічно у вигляді діаграм), зробити аргументовані висновки щодо нашого оточення, презентувати висновки всьому класу.

Час виконання: 1-2 уроки
Матеріали :
1.    Аркуш паперу з таблицею
2.    Аркуш в клітинку для малювання діаграми
3.    *Комп'ютер (з встановленими програмами — табличний процесор, програми для обробки фото, відео, ** програма для створення презентацій)
Завдання :
1.    Об'єднатися в малі групи (бажано: за випадковим збігом, по 5 учнів).
2.    Ознайомитися з критеріями оцінювання вдалого проекту, критеріями і ознаками співробітництва, вміння будувати діаграми, робити висновки.
3.    Визначити можливі ролі в групі для виконання проекту, розподілити ролі. Визначити лідера групи.
4.    Приготувати необхідні матеріали для виконання проекту
5.     Спланувати і виконати дослідження.  Заповнити таблицю ( *якщо проект виконується спільно з вчителем інформатики — створити таблицю в програмі табличного процесора (Excel)
6.    Побудувати діаграму (можна — на папері , бажано: в програмі табличного процесора (Excel), друкувати таблицю і діаграму)
7.    Презентувати свій проект іншим учням класу (батькам/молодшим класам/паралельному класу тощо)
8.    Проаналізувати: досягнення/успіхи і недоліки виконаного проекту за критеріями, вклад кожного учня в спільну роботу, вміння співпрацювати, вирішувати проблеми, приймати рішення, формулювати висновки
9.    Оцінити діяльність учнів при виконанні і презентуванні проекту (само-взаємо і експертне оцінювання) .
ПриміткаЯкщо проєкт виконується спільно з вчителем інформатики, розробити спільні вимоги/критерії оцінювання для фіксування і представлення даних

Міжпредметні зв'язки: математика, інформатика

Вміння: дослідницькі (спостерігати, класифікувати за ознаками, вносити дані в таблиці - фіксувати дані, добирати відповідний тип діаграми, будувати діаграми, формулювати висновки; співробітництва (по-черзі висловлюватися, розподіляти ролі, робити свій внесок в спільну діяльність, підбадьорювати, спонукати інших, вирішувати проблеми); презентування 

Де ми втрачаємо воду ?

Матеріали до міні-проєкту «Краплина, або


 де ми втрачаємо воду?»

 
 

Матеріали до міні-проєкту «Краплина, або де ми втрачаємо воду?»

ЧИ БАГАТО ВОДИ НА ЗЕМЛІ?
Чи багато води на Землі? Подивившись на карту або глобус, кожен учень відповість, що так, дуже багато. Дійсно, але з усієї води на планеті 97 % — це солона вода й лише 3 % — прісна. З 3 % прісної, придатної для споживання людиною, 75 % міститься в льодовиках Арктики, Антарктиди, Гренландії, 24 % — це підземні води, 0,5 % — атмосферні опади, 0,5 % — поверхневі води (річки, озера, струмки) Багато води в атмосфері повітря у вигляді пару, туману та хмар. У природі вода перебуває не тільки у вільному стані, а й у хімічно зв’язаному, тобто входить до складу хімічних сполук.
Вода входить до складу багатьох гірських порід, а також рослинних і тваринних організмів.
У природі вона відіграє надзвичайно важливу роль. Випаровуючись, вона переміщується на величезні відстані й там випадає у вигляді дощу або снігу. Вологість повітря й кількість атмосферних опадів є найважливішими факторами, що регулюють клімат і погоду.
Вода також є одним із найважливіших геологічних факторів, що змінює зовнішній вид земної поверхні, розмиваючи гори й утворюючи долини. Вона руйнує гірські породи не тільки механічно, а й хімічно, реагуючи з ними та утворюючи інші речовини.
Вода має величезне значення у житті людини, тварин і рослин. Вона потрібна рослинам для розчинення поживних речовин ґрунту. Нестача води у ґрунті призводить до погіршення живлення рослин і зниження врожаю сільськогосподарських культур. Усі процеси травлення і засвоєння їжі людиною та тваринами відбуваються у водному середовищі.

ЗРОБИ ДОСЛІДЖЕННЯ ВДОМА
Де ми втрачаємо воду?
•    Якщо використовувати склянку води під час чищення зубів, то можна зекономити 5–10 л води.
•    З повністю відкритого крана виходить 15 л води за хвилину.
•    Через незакритий кран виливається приблизно 1000 літрів води за добу.
•    Навіть найменший витік води забирає до 80 літрів води за добу.
•    На миття гірки брудного посуду під сильним струменем витрачають приблизно 100 літрів води.
•    Під час миття автомашини зі шланга витрачають до 200 літрів води.
•    У разі підтікання води в унітазі за добу втрачають близько 40 літрів води.
•    Приймаючи душ протягом 5 хвилин, ви витрачаєте приблизно 100 літрів води.
•    Наповнюючи ванну лише наполовину, витрачають 1500 літрів води.
•    У разі прийняття ванни потрібно в три рази більше води, ніж для душу.

ЦЕ ЦІКАВО ЗНАТИ
Усі живі істоти складаються з води: тварини — на 75 %, риби — на 75 %, медузи — на 99 %, картопля — на 76 %, яблука— на 85 %, помідори — на 90 %, огірки — на 95 %, кавуни — на 96 %. Вода становить майже 70 % маси тіла людини. Людський ембріон на 97 % складається з води, а новонароджений — на 90 %. Найбільш інтелектуальна частина нашого тіла — мозок — на 85 % складається з води, кров — на 95 %.
Вода може бути безкоштовною, а може бути й дуже дорогою. Найдорожчу у світі воду продають у Лос-Анджелісі. Виробники упаковують дорогоцінну рідину зі збалансованим смаком у пляшки зі стразами «Swarovski». Коштує така вода 90 $ за 1 л.
Без води людина може прожити не дуже довго. Потреба у воді — на другому місці після кисню. Без їжі людина може про¬жити близько шести тижнів, а без води — п’ять-сім діб. За все життя людина випиває близько 35 т води.
Вода допомагає знизити ймовірність серцевого нападу. Під час досліджень учені з’ясували, що ті люди, які п’ють близько шести склянок води за день, менше схильні до ризику серцевого нападу, на відміну від тих, хто випиває всього дві склянки.
З допомогою води можна боротися із зайвою вагою. Вживаючи з напоїв тільки воду, можна різко знизити загальну калорійність раціону. Це, по-перше, тому, що людина припиняє пити калорійні солодкі газовані води й соки, а по-друге, тому, що, після того як ми п’ємо воду, нам менше хочеться солодощів, як у випадку з чаєм або кавою.
Якщо людина втрачає 2 % води від маси свого тіла, то вона відчуває сильну спрагу. Якщо кількість втраченої води становитиме 10 %, то в людини почнуться галюцинації. У разі втрати 12 % води людина не зможе відновитися без допомоги лікаря, за втрати 20 % — помре.
Вода не тільки дарує життя, але й може віднімати його. 85 % усіх захворювань у світі передаються через воду. Щорічно 25 млн осіб помирає від цих захворювань.
Жителі острова Зелений Мис, де випадає дуже мало атмосферних опадів, використовують оригінальні «пристрої» для отримання прісної води: на схилах пагорбів вони висаджують у певному порядку різновид лілій із великими листками. Під час туманів на листі осідає роса, і краплі її стікають до резервуара біля підніжжя схилу. Подібним чином можна зібрати до 200 літрів прісної води за добу.
За добу з поверхні Світового океану випаровується стільки води, скільки її міститься у руслах усіх річок земної кулі.
Верблюд вагою 250–300 кг може випити у спеку за один раз до 100 літрів води.
Одна тонна нафти утворює на поверхні води плівку площею 12 км2
1 літр нафтопродукту, який потрапляє у ґрунт чи воду, робить непридатним для споживання 1 млн літрів води.
У середньовічному Парижі (ХІІ століття) вміст нічних горщиків і помиї виливали на вулицю безпосередньо через вікна. Щоби не облити перехожих нечистотами, потрібно було тричі крикнути: «Обережно, вода!»

Немає коментарів:

Дописати коментар